10 Mart 2007

Ordem e Progresso: Brasilia

Dev Bayrak - Praça dos Tres PoderesBrasilia gördüğüm en absürd mimarili şehir. Kesinlikle...
Brezilya bayrağının üzerinde "Ordem e Progresso" yazar. Brezilya'nın mottosu olan bu iki kelime "Düzen ve Kalkınma" (Order and Progress) anlamına geliyor. Özellikle 1900'lerde kalkınma kısmına iyice takılan yönetimler garip hareketlerde bulunmuşlar. Brasilia'nın kurulması bunların en enteresanı.
Daha önceki başkent Rio imiş. Brasilia'nın şu anda bulunduğu alan bomboş bir araziyken, dönemin başkanı Kubitschek fantastik bir "kalkınma" kararı alıp buraya yepyeni bir başkent kurmaya karar veriyor. Şehir, Niemeyer adlı mimarın önderliğinde 4 sene içerisinde tamamlanıyor ve 1960 yılında kullanıma açılıyor!
Şehrin şekli uçak biçiminde. Gövde bölgesi boydan boya park şeklinde yapılmış. Baş kısmında her biri "Biz 1960 model modern sanat örnekleriyiz" şeklinde bağıran fütüristik şekilli devlet binaları ve bir adet katedral bulunuyor. Kokpit bölgesinde ise en önemli kurumlar bulunuyor: Parlamento, başkanlık sarayı ve anayasa mahkemesi.
Planlı şekilde yapıldığı için binalar arası açık tutulmuş ama ayar biraz kaçmış. İki bina arasına yalnızca bir park değil, göller dağlar girebiliyor! Dolayısıyla, şehri yürüyerek gezmek ölümcül bir hal alıyor.
Geçmişi ve dolayısıyla ruhu da olmayan bu şehirde semt ve sokak ismi de yok. Bunun yerine kısaltmalar kullanılmış. SCLRN (Setor Comercial Local Residencial Norte = Kuzey Kanat Yerel Konut Bölgesi), SMHS (Setor Medico Hospitalar Sul = Güney Kanat Hastane Bölgesi) gibi. Bu durum, şehrin Uzay Üssü Alfa'lığını daha da perçinliyor.
Başkente boş sayfasızlıktan can çekişen pasaportumu yenilemek amacıyla gelmiştim. Büyükelçilik yetkilimiz Ömer Bey -sağolsun- kısa sürede pasaportumu yeniledi. Bundan böyle, yeni boş pasaportumla gönlümce istediğim ülkeye girip çıkabileceğim...

Bakanlıklar Candangos ve Ben Katedral önü aziz Katedral - Gece
Memorial JK - Kubitschek Anıtı Katedrak içi Parlamento Sao Paolo Brasilia Haritası

Puerto Iguazu - Arjantin

Etiketler:

3 Comments:

Anonymous Adsız said...

Kubitschek'i tuttum.. Okudum da, 1960'ta yeni kurulan bir şehirde şu anda 2.3 milyon kişi yaşıyormuş.. Vallahi bravo!

ST.

11/3/07 19:29  
Blogger Unknown said...

dun nat. Geo. da gordum brezilya ile paraguay arasindaki Hoover Dam den daha buyuk olan baraji da bi gorseydin be abi.

13/3/07 10:52  
Anonymous Adsız said...

Cuneyt merhaba
Bende hastalık oldu artık senin gezdiğin gördüklerin ve anlattıklarını okumak.İş yerinde çok fırsatım olmasada evde okumaya çalışıyorum.Bugun eşimde katıldı ve tüm fotograflarını büyük bir zevk ile tekrar baktık.Allah senden razı olsun.Nede güzel anlatıyorsun.Şelalelere oldum olası hastayımdır zaten.
Seni biraz zayıflamış gördüm.Kendine iyi bak.

İsmail Tutmuş

15/3/07 00:50  

Yorum Gönder

<< Home