28 Temmuz 2007

Değerlendirme: Arjantin - Uruguay - Şili

TangoSeyahatimin en uzun süresinin geçtiği G. Amerika'yı 4 ana bölgeye ayırmak mümkün:
a) Akdeniz ülkesine benzergiller: Arjantin, Şili, Uruguay, Paraguay
b) Nevi şahsına münhasır: Brezilya
c) İnka çocukları: Bolivya, Peru, Ekvador
d) Karışık ırklı salsa-severler: Kolombiya, Venezuela (ve hatta lokasyon olarak uzak olsa da kültürel anlamda yakınlığıyla Küba)
Bu gruplar niçin gereksiz yere ülkelere bölünmüştür, dini dili geçmişi bir olan -örneğin- Uruguay'la Arjantin niçin beraber değildir, Bolivar'ın zamanında aynı ülkeye (Gran Colombia) dahil ettiği birbirinin kopyası Kolombiya ve Venezuela hangi akla hizmet sonradan ayrılmıştır - gibi sorular insanın zihninde yankılanıp duruyor. İlk grupla başlayalım...

Arjantin
"Bir Türk olarak doğmasaydın, nereli olmak isterdin?" sorusuna bundan sonra böyle gönül rahatlığıyla verebileceğim bir cevabım var: Arjantin.
Adı güzel - kendi güzel Tierra del Fuego'dan yola çıkan, Patagonya'da mavinin kırmızıyla ahenkle dans ettiği günbatımlarını izleyen, Moreno Buzulu'nda masif büyüklükte buzların yeri görü inlettikten sonra kırılıp suya gömülmelerini gören, yolda yürürken sağlı sollu geçen Miss Argentina'lara selam eden (erkek eşraftan sıklıkla aldığım soru olan "En güzel kızlar neredeydi?" sorusuna da cevabımdır; Venezuela mı, geçiniz efendim geçiniz), Buenos Aires'de geceyarısından sabahlara dek süren tango partilerine katılan, Iguazu'nun nadide güzelliğine iç geçirerek bakabilen bir kişinin gözü açık gitmez.
(Eşsiz Patagonya doğasını yakinen görmek isteyenlere, birkaç gün önce TV'de izlediğim, dünyanın diğer ucundaki yaşamların da buradakilere ne kadar benzediğini usta bir dille anlatan Arjantin Hikayeleri filmini önermek isterim. - Fragman)
(****½)

Uruguay
Aslında, Uruguay için farklı bir konu başlığı açmak bile abesle iştigal. Uruguay'ı ve Arjantin'i ayıran yegane şey Montevideo ile Buenos Aires arasındaki Río de la Plata Nehri. Bir de, eti ve mateyi Arjantinliler'in sevdiğinden bile daha çok sevmeleri. Hepsi bu...
(***)

Şili
Sanmayın ki dünyada yalnızca biz "Havasına, suyuna, taşına, toğrağına; bin can feda bir tek dostuma" megalomanlığı içindeyiz. Her ülke, kendisinin dünyanın en güzel ülkesi olduğunu iddia ediyor. Havaalanlarında, sınır kapılarında, devlet ofislerinde ülkelerinin en güzel noktaları fotoğraflarla sergileniyor, iç reklam durumu hiç eksik olmuyor. Ancak, bu işi en abartan ülke sanırım Şili...
Ülkelerinde gerçekten de buzuldan çöle, dağdan göle her tür doğa oluşumu mevcut. Gerçi, kuzey-güney arası 4630 km olunca (mukayese: Hartum-Sudan'dan St. Petersburg-Rusya'ya) her iklime sahip olmaları gayet doğal, çok da böbürlenecek bir durum yok. Standart bir başkent diyebileceğimiz Santiago'dan sonra dünyanın en uzak yeri - gizemler diyarı Paskalya Adası'nı, Patagonya'nın belki de en güzel yeri olan Torres del Paine'yi ve dünyanın en kurak yeri Atacama Çölü'nü görmüştüm.
Daha göremediğim onca yeri de hesaba katarsak adamların böbürlenmesi gayet yerinde belki de...
(***½)

Moai Penguenler ile Ushuaia'da Torres del Paine Iguazu Şelaleri

İzmir

Etiketler: , ,

2 Comments:

Blogger Gizem said...

Sınıflandırma bıle bize fikir veriyor. Çok güzel

4/8/07 18:36  
Anonymous Adsız said...

Sayin Cunet Guven,



Sizi tesadufen TRTInt'de Faruk Budak ile birlikte soylesi yaparken izledim. tatli, hos ve cekici bir soylesiydi. Anlattiklariniz, aktardiklariniz ama bir Turk olarak sirticantali dunyayi dolasmaniz beni cok etkiledi..



Iste dedim. Iki Turk genci cikmis dunyayi dolasmis ve izlenimlerini belgelemis. Eminim sizden baska Turk'e rastlamamissinizdir... Biz Turkler cok konusuruz. Herseyimiz vardir; para, pul, arabalar, olanaklar... Ama Turkiye'de bile komsu kente gitmeye cesret edemeyiz...



Sizler denli sansli degildim. gencken sirticantali dolasmistim Avrupa ulkelerini... Bir de Polonya'yi gordum... Ama kentim Izmit'ten baslayip ulkemde bir cok yeri gezip dolastim...



Ben bir "Dus ve zaman gezginiyim". Kimselerin gitmek istemedigi yerlere gider, muhabbet eder, not tutar ve "cok siradan yasamlara soyle bir teget gecer" ve "yasamda bir bicimde yenik dusmusler adina" belgesel yazilar yazar ve belgesel amaciyla goruntu cekerim...



Size, anlattiklariniza hayran kaldim. Gipta ettim. Yuzunuze baktikca, sizi izledikce bir Turk olarak cok gururlandim... Ovunc duydum. Biz Turklerde olmayan iki seyi yapmistiniz; Belgelemek ve yazmak...



Ben goruntuleme ve yazma isine basladigimda "deli mi bu adam!"dan tutun da "senin baska isin yok mu!"lara geldim ve gurur verici bugunlere eristim...



Bu seneki Toyota Genel Durus iznimde ailecek "anilarimin ve saygi duydugum kisilerin anilarinin [Macar II. Ferenc Rackozi & Bir Amerikan Misyonerinin Merzifon Anilari] pesinde iz surdum...



Izmit'ten yola cikip Bursa-Balikesir ile Biga'ya. Biga'dan Lapseki'ye. Ferri ile Gelibolu'ya. Oradan Kesan, Uzunkopru ile Edirne'ye. Edirne'den askerlik yaptigim yerlere. Kirklareli, Pinarhisar ve Kaynarca'ya... Demirkoy, İgneada ve Limankoy'e.. Vize'den Kiyikoy'e gittim.



Saray'dan Tekirdag'a... Surgun Macarlar'in yasadigim Rodosto'ya yani... Tekirdag'dan Romanya Gocmenleri'nin koyu, Silivri-Buyuk Kilicli Koyu'ne.... Istanbul-FSM Koprusu ile Sile'ye uzandik... Sile'den Agva'ya...



Agva'dan Kandira, Sakarya Kaynarca, Karasu ve Kocaali yolu ile Melenagzi'na... ve en son durak Duzce Akcakoca ve Karadeniz Ereglisi'ne...



Emnimim. Siz de benzer dolanmalari yapmissiniz.. Biriniz soz etmistiniz Trakya Karadeniz kiyilarini da dolastik diye.



Istedim ki sizin gibi benzer Gezginler var artik ulkemizde... Benim gibi yaslilar da [yasim 50] sizin gibi cok gencler de...



Lutfen devam edin... size keyif veren isleri yapmaya.. ama asla yazmayi ve resim cekmeyi atlamayin...



Erkan Kiraz

En derin takdir, hayranlik ve sevgilerimle...

erkan.kiraz@toyotatr.com

erkankiraz@yahoo.com



Work Address; Import & Export Expert, Toyota Otomotiv Türkiye A.S. P.K.161, Adapazari, Nehirkent 54000, Turkey. Tel: +90-264-295 10 82 Direct, Fax: +90-264-295 00 82, erkan.kiraz@toyotatr.com Home Address; Kentsa Sitesi, A15, D: 1, Alikahya-Izmit, Turkey. Home Tel; +90-262- 319 41 00, GSM; +90-532-613 31 02, E-Mails; erkankiraz@yahoo.com, erkankiraz-41@hotmail.com, Yahoo ID: nakrezarik, MSN ID: erkankiraz-41@hotmail.com, URLs; www.profiles.sms.ac/ErkanKiraz, www.derzulya.com/medya/m280405.htm, www.xasiork.net/medya, http://www.mtuncel.com/gezgor.htm, http://www.mtuncel.com/koseyazilari.htm, http://www.gezinotlari.net/ky.asp, http://community.webshots.com/user/erkankiraz,

22/9/07 00:05  

Yorum Gönder

<< Home